
Bence Keresztes 

University of Debrecen 

Doctoral School of Literature and Cultural Studies- Media specialisation 

OSA Visegrad Fellow, January-February 2025 

 

 

Western press image of the Hungarian Democratic Opposition 
compared to the correspondence of the British Embassy in Budapest 

Final Report  

Open Society Archives, Budapest, Hungary 

 

 

Project description:  

In my PhD dissertation, I will compare the correspondence of the British Embassy in 
Budapest to the Foreign and Commonwealth Office with the Western press coverage of 
the Hungarian Democratic Opposition. In my thesis, I was concerned with the following 
questions: What was the general impression of the Western journalists about the 
Hungarian opposition? How different or similar was their viewpoint to that of the British 
diplomats? Moreover, how did the opposition itself try to influence its image abroad in 
the 1980s?  

The Western press image was a crucial factor in the history of the Hungarian opposition 
during the late socialist area in Hungary. As Ervin Csizmadia(Csizmadia, 1995) and 
Miklós Mitrovits(Mitrovits 2020) stated, until the transition period, the Hungarian 
dissidents used their foreign media appearance as a protection from the harassment of 
the Kádár regime. In the 1980’s the Hungarian government had serious debts towards 
the Western banks. To get more foreign loans in the future, they needed to preserve their 
relatively positive image in the eyes of the Western public and governments. The Kádár 
regime was often called as “the most liberal Communist system in the Eastern bloc”, 
which was partly true, compared to other countries in the block, like Romania or 
Czechoslovakia.  In these countries, the regimes often arrested their dissidents and sent 
them to prison.  

In Hungary, however, the dissidents due to their regular connection with Western 
journalists never ended up in prison, instead, they got penalties, and their samizdat 
publishing activities were treated as breaking the Hungarian press law. Their regular 
contacts were correspondents like Nick Thorpe- the BBC’s local correspondents in 



Budapest-,  Judy Dempsy- also the BBC’s journalist, later the correspondent of the 
Financial Times in Vienna-, the foreign radio broadcasts, like the Radio Free Europe -
where László Kasza from the radio’s Hungarian was their main contact-, Voice of 
America and the BBC’s Hungarian Service.    

The dissidents had contacts with Western intellectuals who supported their case like 
Timothy Garton Ash, Susan Sonntag. If the Hungarian dissidents were punished by the 
authorities (house searching or huge penalties) They often wrote open letters and 
statements to support them.  

However, it is still missing from the Hungarian historical studies, how Western journalist 
interpreted their activities. I am interested in whether they even considered their 
activities as a real threat for the Hungarian government like the Polish Solidarity and the 
Charta 77 Movement in Czechoslovakia.  

For background sources, I would like to use the British diplomatic sources I found during 
research in 2023 in the United Kingdom, in the National Archives. The correspondences 
written by the British diplomats could be reliable sources for analysing the Western 
press imagination about the Hungarian Opposition and for analysing the dissidents’ 
communication with their Western contacts.  

Based on the work of Kasper Szulecki( Szulecki, 2019) the Eastern European dissidents 
liked to use the foreign media to make their activity popular and well-known. However, 
as the author mentioned sometimes (by the journalists’ mistakes) they were seen as 
martyrs and more influential in some situations than in reality. Sooner when the 
dissidents realised the power of the press, they started to give interviews, write articles 
and send statements to the news agencies.  

Relying on his results, I aimed to analyse the Hungarian dissident’s communication in 
the Western press too.  

In my research I concentrated on three main dissident cases which had appeared in the 
press: 

- the closure of the Rajk boutique in 1983 January 
- the arrestment of Miklós Duray, Hungarian dissident in Czechoslovakia, 1982 & 

1983 
- Gábor Demszky’s beating by the police and court trial from September 1983 an 

December 1983 

 

Research in the Blinken OSA Archivum 

During my research period in Budapest, I worked at first with the Records of Radio Free 
Europe/ Radio Liberty Research Institute, primarily with the Hungarian and 
Czechoslovak Units.  



I started my research from January 1983 when the authorities closed the Opposition’s 
samizdat bookshop, which was often called Rajk-boutique. The boutique was 
functioned in the flat of László Rajk Junior, who was the son of the former interior 
minister, László Rajk, who was executed in 1949.  

Here I collected the reports mostly from the main news agencies like Reuters, United 
Press, Associated Press, AFP, BBC.  

Beside the short reports about the closure, I tried to find more detailed articles which try 
to give answers and explanations for the response of the Hungarian regime to the 
dissident’s activities. I have found long, analysing articles and background reports from 
the New York Times, Wall Street Journal, Boston Globe, Guardian and also reports from 
BBC’ Radio. Even the background analysis of the Radio Free Europe for the Radio’s 
journalists.   

These articles gave new inspiration for my research. The differences between American 
and European journalism during the Cold War area -the usage of headlines quotes, 
interviews and the journalist’s background knowledge about Hungary and Hungarian 
history- had a huge impact on their narratives about the Hungarian situation and the 
Democratic opposition.  

However, besides the foreign news agencies, I could read some Hungarian emigrant 
articles too like Nemzetőr, Párizsi Irodalmi Újság, Látóhatár and even the Hungarian 
samizdat editions from the Beszélő, Hírmondó, Demokrata. Among them, I could read 
most of the dissident’s narratives about the actual cases and I could compare their 
interviews given to the foreign journalists and the British diplomats. 

I used the BBC’s reporter, Judy Dempsy”s articles about the Hungarian dissident 
activities, which I found in the Radio Free Europe- Hungarian Unit, Index on Censorship 
Country files in English.  

Judy Dempsy’s articles will be returning crucial elements in my thesis. Compared to 
other articles her explanations were closer to the truth – mean to the current historical 
answers – about the reasons behind the closure.  

In the Czechoslovak Unit of the Radio Free Europe/ Radio Liberty Research Department, 
I found Western articles related to Nationalism and to the Hungarian minority in 
Czechoslovakia, which were in connection with the closure of the Rajk-boutique and the 
Duary case ( more details in the Results) 

Beyond the foreign articles, Hungarian emigrant newspapers and samizdat editions, I 
had the opportunity to discover the books in the Blinken OSA Archivum and in the CEU 
Library. To understand deeper to the analysed period I could read books about the works 
of foreign radio broadcasts and the relationship between the dissidents and the Western 
journalists. ( See under “Bbooks I used..) 

 

Results 



After my research, I could find suitable sources for my dissertation which gave new 
directions for analysing the Western articles about the Democratic Opposition.  

Reading articles about the closure of the Rajk-boutique I found a new perspective for the 
research. Some articles mentioned an interesting explanation which stated that the 
Hungarian dissidents had to be punished because they wrote a lot about the Hungarian 
minoroty1s situation in the neighbouring countries, especially in Romania. In 
Transylvania (previously a part of Hungary before 1920) there was a small dissident 
community that created samizdat which was sent to Budapest, for the Hungarian 
Democratic Opposition. They often quoted from these samizdat periodicals and there 
were interviews with the Transylvanian dissidents in their own samizdat journal, the 
Beszélő( in English: the Speaker). Dissidents like Attila Ara-Kovács, Károly and Ilona Tóth 
and Géza Szőcs created a Hungarian samizdat called Ellenpontok ( in English: 
Counterpoints) in which they wrote about their experiences being a Hungarian citizen in 
Romania. During the Ceausescu regime, Hungarian citizens suffered a lot because of 
the nationalist politics of the regime. They often could not practice their language, 
Hungarian schools and journals were closed and even Hungarians were moved from 
their homeland to territories where ethnic Romanians were in majority. One of their 
samizdat editions was read on the Madrid CSCE Conference in 1982 with the help of the 
Hungarian Democratic Opposition and American Hungarian emigrants in the United 
States (formally formed the Hungarian Human Rights Foundations by László Halmos, 
who had connections with American senators, congressmen too). (Stefano Bottono, 
2019) 

After the conference, the creators of the Ellenpontok were arrested, humiliated by the 
Romanian security forces and then forced to emigrate Hungary. Their case had appeared 
in the Democratic Opposition’s samizdat journal, the Beszélő and was read out in Radio 
Free Europe too.  

More than ten articles mentioned these events as reasons behind the closure of the 
Rajk-Boutique and the harassment against the dissidents in Hungary. According to these 
theories, the steps against the Democratic Opposition were in connection with their 
articles regarding to the Hungarian minorities’ situation In Transylvania and the story of 
the editorship of the Ellenpontok.  

Victoria Pope, who wrote about the Hungarian dissident movement in the Wall Street 
Journal and into the Boston Global stated that by closing the boutique the Hungarian 
authorities could cut the dissidents not just from their audience and readers but even 
from the Hungarian dissidents in Romania to avoid a dissident cooperation between the 
two countries’ dissidents. Similar theories were published from other correspondents, 
who considered the minority case as a threat for the Kádár-regime. However, there were 
many other articles which did not consider the Hungarian dissidents and their 
movement as danger for the regime.  

Although others, like Judy Dempsy emphasised the Hungarian government’s 
problematic relationship with Romania (relations were frozen since 1977) that the 



minority case could be a possible unifying force for a social movement in Hungary. This 
theory also appeared when she wrote about Miklós Duray, who was released from arrest 
by the Czechoslovak regime in March 1983. According to her, the statement signed by 
the Democratic Opposition and the right-wing writers in Hungary (like Sándor Csoóri and 
István Csurka) was also problematic in the sense of the Hungarian-Czechoslovak 
relations, not to mention the fact that Miklós Tamás Gáspár personally wrote a letter to 
President Husak to set Duray free.   

Articles published in Reuters, Guardian, AFP and AP emphasised the possibility of a 
social movement in Hungary, but they mentioned other reasons. Like economic 
situation, the closure of a critical journal Mozgó Világ (which was popular among 
university students who organised minor demonstrations against it), and the protests of 
the Hungarian Peace Movement the Dialogue whose members were university students. 

My results were similar to my diplomatic sources which I found in the National Archives. 
Between January and April 1983, the British diplomat, Norman J. Cameron sent 
correspondences to the Foreign and Commonwealth Office about the harassments 
against the dissidents. He did background research on “minority theory” which was one 
of the reasons of the dissidents ( told by Miklós Haraszti and László Rajk) too. He had the 
same conclusions to the dissidents and the journalists which was confirmed by the 
Party Secretary, János Kádár himself in his speech in the Politburo in 1983. (forrás) 
According to them, the Hungarian government had to take steps as the Romanians did 
with their dissidents. In other words, they were forced because the Romanian regime 
would criticise them to the Soviet leadership, whom the Hungarians had to show loyalty 
in those days ( it was the area of a new Cold War, American-Soviet relationships were 
frozen again, it was the year of the War in Afghanistan).  

Conclusions: 

My results should be analysed more carefully again but we can draw some 
consequences from them now.  As I saw from the articles, foreign journalists were 
concerned that the acts against the Hungarian dissidents had foreign political reasons 
as Hungarian historians had already published before. However, in the future, I had to 
find more details about the connection between the dissident movements and the 
emigrant circles which were considered real threats to the Hungarian government 
according to the current studies. The working methods of the Western journalist should 
be analysed too in the future, because I could see the narratives about the opposition 
depended a lot on that. It is one of the reasons, why there were differences among them 
regarding the dissidents’ effectiveness for the Hungarian society.  

Sources and files from the OSA Archivum: 

 

 

HU OSA 300-30-7:270/1  Ethnic Minorities: Hungarians 



HU OSA 300-30-12:56/5 Hungary 
 

HU OSA 300-40-2:84/3 
 

Opposition, Unrest, and Criticism: General 
 

: HU OSA 300-40-1:246/4 
 

 Ellenzék: Demokratikus 

HU OSA 301-0-3:222/7 
 

Europe and Central Asia: Hungary: 
Background Information 
 

HU OSA 300-40-6:4/319 Duray, Miklós 
 

HU OSA 318-0-5:111/4 
 

Romania: Minorities: Hungarian Minority 
 

 HU OSA 300-120-5:96/9 
 

Hungary: Minorities 

HU OSA 362-0-5:1/19 Miscellaneous Radio Broadcasts of BBC 
 

HU OSA 301-0-3:222/8 
 

Europe and Central Asia: Hungary: 
Background Information 

HU OSA 300-40-2:86/2 
 

Opposition: Revolution 1956 [2/5] 
 

HU OSA 300-40-2:86/1 
 

Opposition: Revolution 1956 [1/5] 

HU OSA 300-120-5:97/6 
 

Hungary: Publishing Samizdat 
 

HU OSA 300-40-2:84/4 
 

Opposition, Unrest, and Criticism: General 

HU OSA 300-40-2:83/1 
 

Nationalism 
 

HU OSA 300-40-1:250/3 
 

Ellenzék: Disszidens nemzetközi kapcsolatok 

HU OSA 397-0-1:4/1 
 

 Hírmondó: 2-3 

HU OSA 397-0-1:1/2 
 

Demokrata: 1-6 [ABC Kiadó 

HU OSA 397-0-1:1/1 
 

Angol Figyelő: 1-2 [Katalizátor Iroda] 

HU OSA 301-0-3:167/1 Europe and Central Asia: General: Eastern 
Europe: Background Information: BBC Talks 
 

HU OSA 301-0-3:167/6 Europe and Central Asia: General: Eastern 
Europe: Broadcasting: Radio Free Europe 
 

HU OSA 302-1-1:1/1 
 

Demszky Gábor irásai 
 

HU OSA 301-0-5:2/5 
 

Index on Censorship 
 

HU OSA 301-0-5:3/1 
 

Index on Censorship 

HU OSA 300-40-2:56/2 International Relations: Political: Romania 



HU OSA 301-0-3:223/9 Europe and Central Asia: Hungary: Radio Free 
Europe ( Situation riport) 

HU OSA 300-40-2:7/6 Culture: Samizdat 
HU OSA 300-40-2:82/5 Nationalism 

 

Books and studies which I used during my research: 

• Csizmadia Ervin: A Magyar demokratikus ellenzék, T-Twins Kiadó, 1995 
• Tiltott kapcsolat: A magyar-lengyel ellenzéki együttműködés, Jaffa Kiadó, 2020 
• Arch Puddington: Broadcasting Freedom- The Cold War Triumph of Radio Free Europe 

and Radio Liberty,University Press of Kentucky, 2021 
• Sarah B. Snyder: Human Rights Activism and the end of Cold War- Transnational History 

of Helsinki Network 
• Cold War Correspondents: Soviet and American Reporters on the Ideological Frontlines, 

Johns Hopkins University Press, 2021 
• K.R.M. Short(editor): Western Broadcast over the Iron Curtain, Routledge, 2023 
• Kacper Szulecki: Dissidents in Communist Central Europe, Palgrave, Macmillan, 2019 
• Stefano Bottoni: Magyar-román kapcsolatok(1945-1990)  In: Magyarország 

Külkapcsolatai (1945-1990), Történettudományi Intézet, Budapest, 2021 


